En litt lengre og bedre forklaring om Buzzerbeater finner du her, skrevet av GM-Svett Sleik:
Etter å ha prøvd diverse merksnodige onlinespill av utallige varianter, deriblandt musikkprodusentsimulatorer, mafiawars, fotballmanagersimulatorer, vampyrspill, varulvspill, middelaldervarianter av civilization, +++ i tillegg til utallige rollespillvarianter, kom jeg over en side som het buzzerbeater.com.
Lite visste jeg at min tilsynelatende evigvarende vandring fra spill til spill på jakt etter noe som kunne holde oppmerksomheten min lengre enn en gullfisks fascinasjon av sin nye akvarieborg var kommet til sin ende. Av alle rare ting jeg har rotet meg borti var dette en basketballmanagersimulator.
Nå skal jeg innrømme at ikke hadde noen peiling på basketball. Riktignok husker jeg såvidt TVNorges forsøk på sendinger fra BLNO, og vagt noe fra NBA, og selvfølgelig deltok jeg i livlige diskusjoner på barneskolen om hvem som var råest av Pippen, Shaquille O'Neil og Dennis Rodman, selv om jeg aldri hadde sett noe annet enn plakater av dem. Nesten alle digga Bulls, mens jeg likte Magic. Mest pga fargene og stjerna i logoen.
TVNorge sluttet med sendingene sine, alt av sport ble erstattet med ulykkelige forelskelser, årene gikk, jeg glemte alt jeg ikke engang visste om basketball... Inntil jeg oppdaget buzzerbeater.
Dette var et spill som oppfylte alle mine forventninger. Og det er mange. I tillegg oppdaget jeg det jeg egentlig lette etter. Så la meg begynne med en slags liste over gode ting med spillet (ikke rangert i noen spesiell rekkefølge):
Det er gratis. Dvs du kan støtte buzzerbeater og til gjengjeld å få tilgang til et par småting som banner+logo og statistikk presentert på en enklere måte en om man ikke betaler. Nøkkelen for at jeg godtar dette ved et spill er at ingen kan få noe som helst som har innvirkning på spillets gang. Det er kun opplevelsen og tilgjengelighet man kan forbedre ved å støtte buzzerbeater. Det er kun 2 ligakamper i uka og 1 cupkamp (evt treningskamp om du er ute av cupen). Dette er et pluss fordi det gjør at så å si alle kan delta. Du trenger ikke ofre timesvis eller være pålogget på bestemte tidspunkt for å henge med. Du velger selv hvor mye tid du vil bruke på å justere taktikk og planlegge neste kamp. Utviklere som er aktive og hele tiden jobber med å forbedre spillet. Utviklerne av spillet er utdannet innen matematikk ved Princeton, og har finpusset formlene på forskjellige funksjoner ved spillet over 11 sesonger så langt, noe som har bidratt til den mest balanserte spillmotorikken jeg noensinne har opplevd. De er i tillegg lydhøre for tilbakemeldinger og kommer med såvel etterspurte ting, som overraskelser så å si hver eneste sesong. Balansen er så god at det er vanskelig å dominere noen liga over tid og gjør det morsomt å være utfordrer så vel som divisjonsleder. Man kan aldri være Spillerne, lagledelsen og samspillet mellom dem. Alle spillerne har fordelt dyktigheten sin på en mengde egenskaper. Ikke alle er like gode, men de fleste prøver så godt de kan. I tillegg til navn, bilde (hehe) og de forskjellige egenskapene du får oversikt over har hver enkelt også en rekke skjulte egenskaper som ingen vet hva er. Utviklerne har hintet om småting, men ikke sagt noe bestemt. Som at noen feiler mer, noen er mer aggressive, andre slepphendte, har godt oversyn eller har stålkontroll over nervene ved f.eks straffekast. Det er opp til hver enkelt manager å oppdage disse tendensene og avgjøre hva han vil gjøre ut av de. På toppen av det er det mange teorier ute å går, hvorav en er at spillere har gode og dårlige sesonger, noe jeg for øyeblikket er tilhenger av. Lagledelsen, dvs teamet bestående av trener, lege og PR-ansvarlig er litt enklere å forstå seg på, men også her kan du velge hvilken stil du vil satse på. Noen har spesielle egenskaper som påvirker spillerne eller økonomien på forskjellig vis. Prøv deg frem eller spør om råd.
|





0 kommentarer: on "Hva er Buzzerbeater?"
Legg inn en kommentar